Responsywne strony internetowe

Jeśli interesowałeś się tematem tworzenia stron internetowych (możliwe, że planujesz budowę witryny dla swojej firmy) to zapewne słyszałeś o responsywnych stronach internetowych. OK, ale czym one są? Co kryje się pod skrótem RWD i na czym właściwie polega cała ta responsywność? RWD to po prostu skrót od “Responsive Web Design” co w tłumaczeniu na język zrozumiały dla wszystkich oznacza stronę dostosowującą się do rozdzielczości ekranu.

Strony internetowe

Kiedyś, gdy urządzenia mobilne jeszcze nie spoczywały w naszych kieszeniach (dziś ciężko to sobie wyobrazić) projektanci stron internetowych nie musieli zastanawiać się z jakiego urządzenia korzysta osoba odwiedzająca naszą stronę. Standardowe rozdzielczości ekranów, brak tabletów i smartfonów, słabo rozwinięty handel w sieci. To wszytko sprawiało, że tworząc stronę internetową skupialiśmy się głównie na tym aby strona po prostu “wisiała” w sieci. Dziś jest inaczej. Każdy z nas nosi ze sobą mały komputer który w mgnieniu oka może “przenieść nas” w dowolne miejsce. Sięgasz do kiszeniu, wykonujesz kilka ruchów i voilà! Właśnie kupiłeś wiertarkę, kolejny ruch i zarezerwowałeś bilet do kina. Nie musisz nigdzie dzwonić, nie musisz nawet wstawać z fotela.

Strony www- statystyki

Statystyki pokazują, że coraz więcej osób przegląda internet przy użyciu urządzeń mobilnych, a trend ten wcale nie zwalnia. Nie ma w tym nic dziwnego, dzisiejsze smartfony są bardzo zaawansowane. W zasięgu palca mamy: biuro, wszystkie produkty świata, kontakt z rodziną, rozrywkę czy nawet możliwość sterowania własnym domem lub samochodem.

Wraz z rozwojem internetu i szerszą dostępnością urządzeń mobilnych oraz zwiększoną mobilnością nas samych pojawiła się potrzeba zmian. Jednym z pierwszych rozwiązań, które było początkiem internetu jaki znamy dziś były strony mobilne. Zapewne spotkaliście się nieraz z mobilnymi wersjami stron. Były one ukryte pod sub-domenami np. m.interia.pl czy m.wp.pl. “m” było czasem zastępowane przez “mobile”. Tam kryła się strona dla urządzeń mobilnych, ale ta zmiana nie zagościła w naszym życiu na długo.

Coraz większa gama urządzeń przenośnych sprawiła, że tworzenie strony mobilnej było nieefektywne i problematyczne. Pomijając aspekty stricte techniczne (tworzenie de facto dwóch stron: mobilnej i klasycznej czy też brak niektórych funkcji na wersji mobile) to minusem był stale rosnący rynek “małych komputerów”. Gwoździem do trumny było zalanie świata tabletami.

Rynek zareagował dość szybko, i tak wprowadzono idee stron responsywnych. Dziś tworząc stronę czy sklep internetowy dla wielu urządzeń (smartfon, tablet, PC) robimy jeden szkielet strony używając języka html, natomiast dzięki rozwiązaniom jakie daje nam CSS (pliki zawierające style) określamy jak zachowywać się ma nasza strona na różnych rozdzielczościach. To znacznie ułatwia pracę. Mimo tego, że zbudowanie takiej strony wymaga dużo uwagi i godzin spędzonych nad pisaniem kodu, to niewątpliwym plusem jest to, że szkielet strony mamy jeden oraz to, że z reguły jednym plikiem CSS możemy edytować wygląd strony zarówno mobilnej jak i tej na komputery.

Atuty stron responsywnych

Najważniejszym atutem takiej strony jest to, że tekst oraz grafika jest czytelna, wyraźna i duża również na ekranach smartfonów.

Reasumując: responsywne strony internetowe to takie, które umożliwiają nam ich przeglądanie na różnych rozdzielczościach. Tekst na takiej stronie jest duży, wyraźny i czytelny. Nie jest to zeskalowana wersja strony na PC tylko jej zmodyfikowana wersja przystosowana do mniejszych ekranów. Na takiej stronie nie pojawiają się horyzontalne paski przewijania, a ich użytkowanie na naszym ulubionym smartfonie to czysta przyjemność.

Strona responsywna to dziś standard. Jeśli Twoja strona jeszcze nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, koniecznie to zmień. Bez responsywnej witryny możesz tracić nawet 40% klientów, ponieważ nie są oni w stanie zapoznać się z twoją ofertą na smartfonie.